Tandvård för akut och förebyggande syfte

Även om man aldrig har hål i tänderna är det en trygghet att tillhöra en tandvårdsklinik. Om inte annat för att göra förebyggande tandvård då även plack och tandsten kan ställa till det.

I Sverige har man numera rätt till gratis tandvård som barn. Faktiskt fram till 23 års ålder. Det är till och med så att personer upp till 23 år som besöker Sverige har rätt till akut tandvård om de kommer från ett EES-land eller EU och har EU-kort. Som vuxen kan man alltid förhöra sig med sin tandläkare om möjligheten att betala av sin tandvård successivt, något som är vanligt vid större ingrepp.

Förebyggande tandvård

Ett sätt att hålla kostnaderna nere är att regelbundet besöka en tandhygienist. De har ofta en lägre taxa. De gör noggranna kontroller för att säkerställa att tänderna är friska. Vid besöken tar de bort plack, en hinna av bakterier, samt tandsten. Det senare uppstår när bakterierna kommer i kontakt med saliven.

Förutom att de gör denna förebyggande vård lär de även ut hur man bör ta hand om sina tänder. Hur man använder sin tandborste på bästa sätt. Det låter kanske löjligt men vid för hårt gnuggande kan man skada tandköttet så att tandhalsarna kommer fram. Då är de mera sårbara och man kan få ilningar i tänderna vid intag av varm eller kall dryck. Tandtråd är ett annat enkelt sätt att se till att matrester inte sitter kvar mellan tänderna. När tänderna sitter tätt kan det vara svårt att komma emellan. Då finns tandstickor i olika storlekar.

Om oturen skulle var framme

Är man återkommande patient på en tandvårdsklinik är det en fördel att ta reda på vilka tjänster de erbjuder. Exempelvis om de har akuttandvård alla dagar i veckan. Något som man är tacksam för när tandvärken plötsligt dyker upp. Eller om man råkat ut för en olycka och skadat sig i munnen. Vid akuttiderna får man hjälp med det mest akuta som exempelvis att dämpa smärtan. Sedan får man en ny tid för att laga skadan mera permanent.

Vilka tjänster som kan bli aktuella är en bra fråga att ställa sig. Att ansluta sig till en klinik med flera tjänster har många fördelar. En av dem kan vara att det är enklare att få tid om man redan tillhör tandvårdskliniken. Är det dessutom ett större ingrepp kan en avbetalning erbjudas för att slippa gräva ett alltför stort hål i kassan.